Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerendezaakbelasting

De onroerendezaakbelasting (ozb) voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen wordt net als de ozb voor eigenaren van woningen bijgesteld met 3,6% waarbij ook het weegschaalprincipe wordt toegepast. Daarnaast vindt er een geleidelijke overheveling plaats van de ozb van gebruikers (huurders) van bedrijven naar eigenaren van bedrijven.

In onderstaande tabel hebben wij het ozb tarief voor 2027 voor gebruikers en eigenaren van niet-woningen in beeld gebracht. Als uitgangspunt nemen wij hier een fictief bedrijf of kantoor met een WOZ waarde van € 1 miljoen.

bedragen x € 1

ozb gebruikers niet woningen

2026 geraamd

2027 na hertaxatie

2027 na bijstelling

bijstelling

2027 na overheveling

daling

WOZ waarde (a)

1.000.000

1.027.473

1.027.473

1.027.473

tarief (b)

0,1955%

0,1903%

0,1971%

3,6%

0,1314%

-33,3%

aanslag ozb (a) * (b)

1.955

1.955

2.025

3,6%

1.350

-33,3%

 
bedragen x € 1

ozb eigenaren niet woningen

2026 geraamd

2027 na hertaxatie

2027 na bijstelling

bijstelling

2027 na overheveling

stijging

WOZ waarde (a)

1.000.000

1.027.473

1.027.473

1.027.473

tarief (b)

0,5267%

0,5126%

0,5311%

3,6%

0,5910%

11,3%

aanslag ozb (a) * (b)

5.267

5.267

5.457

3,6%

6.072

11,3%

Op dit moment verwachten we dat WOZ waarde (peildatum 1 januari 2026) voor de aanslag 2027 gemiddeld 2,7% hoger ligt ten opzichte van de WOZ waarde voor de aanslag 2026. In het bovenstaande rekenvoorbeeld komt de WOZ waarde daarmee uit op € 1.027.473. Om ervoor te zorgen dat deze gemiddelde waardestijging geen effect heeft op de aanslag verlagen we eerst het tarief. Vervolgens wordt dit verlaagde tarief bijgesteld met 3,6% om het tarief 2027 te berekenen.

De volgende stap betreft de bij de Programmabegroting 2025 afgesproken overheveling ozb van huurders (gebruikers) naar eigenaren van bedrijfspanden (niet woningen). Hierbij is gekozen voor een geleidelijke invoering. Dit sluit aan bij de uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag. Bij elke stap toetsen we op basis van de dan geldende jurisprudentie of een nieuwe stap juridisch toegestaan is. In deze derde stap van vijf wordt het tarief voor de gebruikers verlaagd met 33,3% en het tarief voor de eigenaren wordt verhoogd met 11,3%. Per saldo levert dit € 0,1 miljoen aan extra ozb opbrengsten op in 2027.

Het ozb tarief 2027 voor gebruikers niet woningen komt hiermee uit op 0,1314% en het tarief voor eigenaren niet woningen komt uit op 0,5910%.

Rioolheffing

Ook bij bedrijven en kantoren die direct of indirect aangesloten zijn op de gemeentelijke riolering brengen we rioolheffing in rekening. Dit is geregeld in de verordening op de heffing en invordering van rioolheffing. Vanwege de kostenopbouw stellen we de rioolheffing net zoals bij de huishoudens bij met 5,9% (zie het onderdeel rioolheffing voor een nadere toelichting).

Reinigingsrechten

Hierbij gaat het om de inzameling van afval van bedrijven en instellingen via het ondergronds afval transportsysteem (OAT). De kosten voor deze dienstverlening worden verrekend via het reinigingsrecht. Ook de reinigingsrechten hebben wij op basis van de kostenstijgingen bijgesteld. Dit is geregeld in de verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten. We passen onze tarieven aan met 6,6% dit is gelijk aan de bijstelling van de afvalstoffenheffing.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2026 15:10:19 met de export van 10/08/2026 10:25:41