Financiën

Hoofdlijnenakkoord - bezuinigingen

bedragen x € 1.000

omschrijving

2026

2027

2028

2029

2030

toeristenbelasting van 7% naar 10%

800

800

800

800

totaal

800

800

800

800

toeristenbelasting van 7% naar 10%

Toeristenbelasting is een belasting voor niet-inwoners van de stad voor het gebruik van gemeentelijke voorzieningen en faciliteiten zoals bijvoorbeeld hotels en campings. Iedereen die niet staat ingeschreven in de gemeente en betaalt voor een overnachting binnen de gemeente, valt hieronder. Het kan dus ook gaan om onder andere zakelijke overnachtingen of arbeidsmigranten. Mensen van buiten de gemeente betalen toeristenbelasting over zakelijke of privéovernachtingen. Degene die overnacht betaalt de belasting aan degene die de overnachting verzorgt.

De belasting bedraagt een percentage over de omzet, welke van 7% in 2026 naar 10% gaat in 2027. We verwachten dat dit in totaal € 0,8 miljoen extra inkomsten zal opleveren. Bij de invoering van de toeristenbelasting in 2020 was afgesproken dat 30% van de opbrengsten terugvloeit in de toeristische sector. Dit blijft zo, maar voor deze extra opbrengsten doen we dat niet.

In het hoofdlijnenakkoord werd voorgesteld deze bijstelling niet toe te passen voor campings en boten. Deze uitzondering maken we nu niet, omdat we verwachten dat dit onderscheid voor campings juridisch niet houdbaar is. Daarnaast bedraagt de belasting een percentage over de omzet. Een overnachting op een camping is meestal goedkoper dan bijvoorbeeld een overnachting in een hotel en daarmee betaalt een toerist op een camping gemiddeld al minder toeristenbelasting.

Ook de watertoeristenbelasting gaat van 7% naar 10%. De extra inkomsten zijn relatief beperkt en worden geschat op € 4.000. Het belastingtarief voor 2027 voor een vaste ligplaats blijft met € 40 per jaar gelijk aan het tarief in 2026.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2026 15:10:19 met de export van 10/08/2026 10:25:41